ordynacja podatkowa, kontrola podatkowa, zobowiązania podatkowe, interpretacja podatkowa, KAS
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 31 (863) z dnia 16.04.2012

Kontrola skarbowa - z limitem czasu trwania czy bez?

Poszczególne organy i inspekcje mogą kontrolować firmę - w zależności od jej wielkości - przez 12, 18, 24 lub 48 dni roboczych w roku. Inspektorzy kontroli skarbowej obchodzą te ograniczenia, weryfikując rozliczenia podatkowe bez wszczynania formalnej kontroli. NSA akceptuje takie praktyki.


Specyficzna procedura

Kontrola skarbowa - z limitem czasu trwania czy bez?

Kontrole w firmach podlegają ograniczeniom czasowym. Wynika to z art. 83 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Czas trwania wszystkich kontroli prowadzonych przez dany organ w jednym roku kalendarzowym u mikroprzedsiębiorcy nie może przekraczać 12 dni roboczych. W przypadku małych przedsiębiorców limit ten wynosi 18 dni roboczych, średnich - 24 dni robocze, a pozostałych - 48 dni roboczych.

Kontrola skarbowa może jednak trwać dłużej. Przyczyny tego stanu należy upatrywać w jej specyfice. Postępowanie kontrolne prowadzone przez urzędy kontroli skarbowej jest tożsame z postępowaniem podatkowym podejmowanym przez urzędy skarbowe. Wszczynane jest w formie postanowienia. Kończy się natomiast decyzją, np. w sprawie wymiaru podatków, albo wynikiem kontroli, np. w przypadku złożenia przez podatnika korekty deklaracji uwzględniającej wszystkie stwierdzone nieprawidłowości.


Postępowanie kontrolne wszczynane jest wyłącznie z urzędu w formie postanowienia.


W ramach postępowania kontrolnego może być przeprowadzona kontrola podatkowa. Przebiega ona na analogicznych zasadach jak kontrola podejmowana przez pracowników urzędu skarbowego. Rozpoczyna się doręczeniem podatnikowi upoważnienia do jej przeprowadzenia, a kończy protokołem. Jest to jednak tylko jeden z elementów kontroli skarbowej - w dodatku nieobowiązkowy.


Dozwolona praktyka

Taki model procedury pozwala przyjąć, że ograniczenia czasu trwania kontroli obowiązują tylko i wyłącznie w przypadku kontroli podatkowej prowadzonej w ramach postępowania kontrolnego. Jeżeli nie jest ona podejmowana, inspektorów nie wiążą te limity. Przekłada się to na działania urzędów kontroli skarbowej.

W ostatnim czasie można zauważyć tendencję do prowadzenia weryfikacji rozliczeń w ramach postępowań kontrolnych bez wszczynania formalnej kontroli podatkowej. W czasie tego postępowania sprawdza się księgi i inne dokumenty podatkowe, wzywa podatników do złożenia wyjaśnień, przesłuchuje świadków, prowadzi "kontrole krzyżowe" itp.

Można mieć zastrzeżenia do takich działań. Pojawiają się bowiem wątpliwości, czy tak naprawdę nie są one kontrolą podatkową. Do tej kwestii odniósł się NSA w wyroku z dnia 15 lipca 2011 r., sygn. akt I FSK 895/11. Sąd stanął po stronie fiskusa. Działania inspektorów kontroli skarbowej można zakwestionować tylko wtedy, gdy wykaże się, że przeprowadzili czynności, które są niedopuszczalne w czasie postępowania podatkowego, a wskazują na kontrolę. Nie ma tymczasem przeszkód, aby w trakcie postępowania podatkowego przesłuchać świadków, zbadać księgi podatkowe, przeprowadzić "kontrole krzyżowe", wezwać podatnika do złożenia wyjaśnień i zeznań itp.

Nie można więc z faktu niewszczęcia formalnej kontroli podatkowej - zakończonej protokołem - wysnuć wniosku, że było nią tak naprawdę postępowanie kontrolne. Należałoby bowiem wówczas uznać, że każdy przypadek weryfikacji sposobu i zakresu wywiązywania się przez podatnika z obowiązków wobec fiskusa jest kontrolą. W konsekwencji wszystkie takie działania powinny być objęte limitami czasu trwania.


Instrukcyjne terminy

Kontrola skarbowa nie może mimo wszystko trwać w nieskończoność. Stosuje się do niej terminy obowiązujące w przypadku prowadzenia przez urzędy skarbowe postępowań podatkowych. Powinna więc zasadniczo zakończyć się w ciągu miesiąca. Dłużej mogą trwać sprawy szczególnie skomplikowane. Powinny być jednak załatwione w ciągu 2 miesięcy. Oceny stopnia skomplikowania sprawy dokonuje się w oparciu o skalę zawiłości stanu faktycznego, obszerność materiału dowodowego, liczbę i rodzaj dowodów, jakie muszą być przeprowadzone itp. Do wspomnianych terminów nie wlicza się okresów zawieszenia postępowania, terminów przewidzianych dla dokonania określonych czynności oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy podatnika lub z przyczyn niezależnych od urzędu kontroli skarbowej.

W praktyce kontrole skarbowe toczą się miesiącami, a w skrajnych przypadkach - latami. Nawet jednak jeśli zostanie przekroczony termin załatwienia sprawy, urząd kontroli skarbowej nie traci prawa do jej prowadzenia i wydania decyzji albo wyniku kontroli. Musi jednak poinformować podatnika o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie - także wtedy, gdy doszło do tego z przyczyn od niego niezależnych. Trzeba wskazać podatnikowi powody opóźnienia i podać nowy termin załatwienia sprawy. Na niezałatwienie sprawy w terminie ustawowym lub nowym można wnieść ponaglenie.

Podatnicy nie muszą jednak obawiać się, że z własnej kieszeni przyjdzie im zapłacić za opieszałość inspektorów. Uiszczą mniejsze odsetki, jeżeli decyzja kończąca postępowanie kontrolne nie zostanie doręczona w ciągu 6 miesięcy od jego rozpoczęcia. Nie są one naliczane za okres od dnia wszczęcia postępowania kontrolnego do dnia doręczenia decyzji.

Niekiedy jednak trzeba zapłacić odsetki za cały czas trwania postępowania kontrolnego nawet wtedy, gdy inspektorzy nie zakończą weryfikacji w ciągu pół roku. Tak jest w przypadku, gdy do opóźnienia w wydaniu decyzji przyczyni się kontrolowany lub jego przedstawiciel. Kwota odsetek nie zmniejszy się także wówczas, gdy opóźnienie powstało z przyczyn niezależnych od urzędu kontroli skarbowej.

Podstawowe obszary działania UKS

  • kontrola rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa, innych należności pieniężnych budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych
     
  • ujawnianie i kontrola niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej
     
  • kontrola źródeł pochodzenia majątku oraz przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych
     
  • kontrola celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi oraz środkami pochodzącymi z UE i międzynarodowych instytucji finansowych
     
  • audyt gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu UE oraz niepodlegającymi zwrotowi środkami z innych źródeł zagranicznych
     
  • kontrola rzetelności wypełniania zobowiązań wynikających z udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń i gwarancji
     
  • współdziałanie ze Służbą Celną w zakresie zwalczania przestępstw skarbowych
     
  • kontrola oświadczeń o stanie majątkowym osób - zobowiązanych do ich składania - zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych administracji celnej, podatkowej oraz kontroli skarbowej podległych Ministrowi Finansów, w tym w urzędzie obsługującym tego ministra

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 2.07.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 ze zm.)

Ustawa z dnia 28.09.1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r. nr 41, poz. 214 ze zm.)

www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Kontrola podatkowa i celno-skarbowa:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.