ordynacja podatkowa, kontrola podatkowa, zobowiązania podatkowe, interpretacja podatkowa, KAS
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 89 (921) z dnia 5.11.2012

Fiskus nie musi uprzedzać o kontroli podatkowej

Kontrolerzy podatkowi nie muszą uprzedzać o swojej wizycie w firmie, jeżeli ma to zapobiec nadużyciom skarbowym lub służyć zabezpieczeniu dowodów ich popełnienia. Problem w tym, że kontrole podatkowe ze swej natury nastawione są na wykrywanie przypadków łamania prawa, a katalog niedozwolonych praktyk zawiera kilkadziesiąt pozycji. Pozwala to w zasadzie wyeliminować zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli.


Dobra praktyka

Fiskus nie musi uprzedzać o kontroli podatkowej

Pracownicy urzędu skarbowego mają prawo sprawdzić, czy i jak przedsiębiorcy wywiązują się z obowiązków nałożonych na nich przez przepisy podatkowe. Kontrole podejmowane są z urzędu. Bodźcem do ich przeprowadzenia może być analiza dokumentów składanych przez podatnika, informacje przekazane przez inne organy lub instytucje, doniesienia prasowe, anonimy itp.

Przedsiębiorcy powinni być uprzedzeni o planowanej weryfikacji ich rozliczeń podatkowych. Otrzymują zawiadomienie na formularzu oznaczonym symbolem ZAW-K. Kontrola podatkowa może rozpocząć się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia takiego pisma. Jeżeli w tym czasie pracownicy urzędu skarbowego nie przystąpią do kontroli, a mimo wszystko ma być ona przeprowadzona, przedsiębiorca musi otrzymać nowe zawiadomienie o zamiarze jej wszczęcia.

Od opisanej zasady są wyjątki. Kontrolerzy podatkowi nie zawsze uprzedzają o swojej wizycie. Musi jednak stać za tym poważny i konkretny powód. Jednym z nich jest zapobieganie łamaniu prawa podatkowego.


Niebezpieczny wyjątek

Pracownicy urzędu skarbowego mogą wszcząć kontrolę podatkową bez uprzedzenia, gdy jest to niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego bądź konieczne dla zabezpieczenia dowodów ich dokonania. Przewiduje to art. 79 ust. 2 pkt 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Takie rozwiązanie wprowadzono z myślą o zwalczaniu szarej strefy i wykrywaniu patologicznych nadużyć skarbowych - przede wszystkim w tzw. obszarach wrażliwych, takich jak obrót paliwami, e-sprzedaż, handel złomem, usługi budowlane itp. Daje ono jednak pracownikom urzędu skarbowego praktycznie nieograniczone możliwości wkroczenia do przedsiębiorstwa w celu prowadzenia czynności kontrolnych.

Kontrola podatkowa, z samej swojej natury, jest bowiem nastawiona na wykrywanie oraz eliminowanie nieprawidłowości związanych z rozliczeniami z fiskusem - w tym nadużyć o charakterze przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych. Katalog uchybień, za które grozi odpowiedzialność karna skarbowa, jest natomiast bardzo szeroki (patrz ramka). W niemal każdym przypadku można podejrzewać przedsiębiorcę o popełnienie takiego czy innego czynu zabronionego. Wystarczy, że notorycznie nie wpłaca podatków w terminie, aby móc przeprowadzić u niego niezapowiedzianą kontrolę rozliczeń podatkowych.

Sytuacji kontrolowanych nie poprawia stanowisko resortu gospodarki (pismo z dnia 11 maja 2009 r., nr PK4/8012/46/AAN/09/274). Minister Gospodarki stwierdził, że organy podatkowe mogą podjąć kontrolę bez uprzedzenia - powołując się na potrzebę przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego - gdy zachodzi związek przyczynowy z określonym działaniem przedsiębiorcy zmierzającym do dokonania czynu zabronionego. To bardzo lakoniczne wyjaśnienie daje organom podatkowym spore możliwości działania.


Bez prawa sprzeciwu

Po rozpoczęciu kontroli przedsiębiorca musi być poinformowany, dlaczego nie został o niej uprzedzony. Kontrolerzy mają obowiązek zamieścić w książce kontroli oraz protokole kontroli uzasadnienie przyczyny braku doręczenia zawiadomienia. Nie muszą jednak podawać przesłanek zastosowania takiej wyjątkowej procedury. Wystarczy, że w książce kontroli wskażą konkretny przepis jako powód niepoinformowania o zamiarze przeprowadzenia kontroli.

Istotnym problemem jest to, że przedsiębiorcy nie mają szans na szybką weryfikację postępowania pracowników urzędu skarbowego. W większości przypadków naruszanie zasad zawiadamiania o kontroli może być przedmiotem pisemnego sprzeciwu. Jest on załatwiany w "ekspresowym" tempie. Urząd skarbowy ma 3 dni robocze na rozpatrzenie sprzeciwu i wydanie postanowienia o odstąpieniu od czynności kontrolnych albo o ich kontynuowaniu. Jeśli nie dotrzyma tego terminu, przyjmuje się, że zapadło rozstrzygnięcie o odstąpieniu od czynności kontrolnych. Zażalenie na postanowienie urzędu skarbowego izba skarbowa powinna natomiast rozpatrzyć w ciągu 7 dni od jego wniesienia.

Zastosowanie takiego środka zaskarżenia jest wyłączone w sytuacji, gdy kontrola podatkowa została wszczęta w celu przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego bądź zabezpieczenia dowodów ich dokonania. Przesądza o tym art. 84d ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Przykłady karalnych uchybień skarbowych

  • uchylanie się od opodatkowania poprzez nieujawnienie przedmiotu lub podstawy opodatkowania
     
  • podanie w deklaracji nieprawdy lub zatajenie prawdy, co skutkuje narażeniem podatku na uszczuplenie
     
  • wyłudzenie zwrotu VAT lub nadpłaty podatku
     
  • nieewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej
     
  • nieprowadzenie ksiąg podatkowych
     
  • wystawianie nierzetelnych lub wadliwych faktur lub rachunków
     
  • niewpłacenie przez płatnika w terminie pobranego podatku 
     
  • notoryczne niewpłacanie przez podatnika podatku w terminie

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 2.07.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 ze zm.)

www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Kontrola podatkowa i celno-skarbowa:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.