ordynacja podatkowa, kontrola podatkowa, zobowiązania podatkowe, interpretacja podatkowa, KAS
lupa
A A A

Poradnik VAT nr 18 (330) z dnia 20.09.2012

Kontrola podatkowa w sprawie rozliczeń podatku VAT - prawa i obowiązki podatnika

1. Kiedy rozpoczyna się postępowanie kontrolne?

Zgodnie z art. 282 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), wszczęcie postępowania kontrolnego następuje zawsze z urzędu, co różni to postępowanie od postępowania podatkowego, które może być także wszczęte na wniosek strony.

Wszczynając kontrolę należy doręczyć podatnikowi zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli. W zawiadomieniu tym oprócz zakresu kontroli musi znaleźć się również pouczenie o prawie do złożenia korekty deklaracji. Organ podatkowy - co do zasady - może wszcząć kontrolę nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Oznacza to, że w przypadku gdy kontrola w tym terminie nie zostanie wszczęta, konieczne jest doręczenie ponownego zawiadomienia. Jedynie za zgodą podmiotu kontrolowanego istnieje możliwość wcześniejszego wszczęcia kontroli (przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia).

Przepis art. 282c Ordynacji podatkowej dopuszcza możliwość wszczęcia kontroli bez zawiadamiania podatnika o zamiarze jej przeprowadzenia. Wśród wymienionych w tym przepisie szczególnych przypadków, w których organ podatkowy może wszcząć kontrolę bez ww. zawiadomienia, znajdują się m.in. sytuacje, w których kontrola dotyczy zasadności zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, bądź też ma charakter doraźny dotyczący ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, użytkowania kasy rejestrującej lub sporządzania spisu z natury.

Wszczęcie kontroli podatkowej następuje przez doręczenie kontrolowanemu lub osobie upoważnionej do reprezentowania go w czasie kontroli, upoważnienia do jej przeprowadzenia oraz okazanie legitymacji służbowej.


2. Prawa i obowiązki podatnika w trakcie kontroli

W czasie trwania postępowania kontrolnego organ podatkowy wykonuje szereg czynności, na podstawie których ustala, czy w kontrolowanym zakresie nie doszło ze strony podatnika do żadnych uchybień. Jeżeli kontrola dotyczy prawidłowości rozliczania podatku od towarów i usług, kontrolujący sprawdzają rozliczenia podatnika zarówno pod kątem prawidłowego ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego od wykonywanych przez niego czynności, jak i rozliczania podatku należnego, a także terminowego i uzasadnionego odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów towarów i usług.

W związku z prowadzonym postępowaniem kontrolnym, zarówno po stronie organów podatkowych, jak i po stronie podmiotu kontrolowanego występują pewne obowiązki, nałożone przez ustawodawcę, ale także i uprawnienia, z których obie strony mogą korzystać.

Wśród najistotniejszych uprawnień podmiotów wykonujących czynności kontrolne wymienić można prawo do:

  • wstępu na grunt oraz do budynków, lokali lub innych pomieszczeń kontrolowanego,
     
  • wstępu do lokali mieszkalnych w przypadku wymienionym w art. 276 § 1 Ordynacji podatkowej, tj. w przypadku konieczności weryfikacji poniesionych wydatków na cele mieszkaniowe,
     
  • żądania okazania majątku podlegającego kontroli oraz dokonania jego oględzin,
     
  • żądania udostępnienia akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz sporządzania z nich odpisów, kopii, wyciągów i notatek,
     
  • zbierania innych niezbędnych materiałów w zakresie objętym kontrolą,
     
  • zabezpieczania zebranych dowodów,
     
  • legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli,
     
  • żądania przeprowadzenia spisu z natury,
     
  • przesłuchiwania świadków, kontrolowanego oraz innych osób wymienionych w art. 287 § 4 Ordynacji podatkowej,
     
  • zasięgania opinii biegłych,
     
  • żądania wydania na czas trwania kontroli, za pokwitowaniem: próbek towarów, akt, ksiąg, dokumentów - w razie powzięcia podejrzenia, że są one nierzetelne, lub w sytuacji gdy podatnik nie zapewnia kontrolującym warunków umożliwiających wykonywanie czynności kontrolnych związanych z badaniem tej dokumentacji,
     
  • przesłuchania kontrolowanego w charakterze strony - przy spełnieniu wymogu uzyskania zgody strony na to przesłuchanie; pamiętać należy, iż podatnik będący stroną postępowania ma prawo odmowy przesłuchania,
     
  • żądania od kontrolowanego złożenia oświadczenia o stanie majątkowym na podstawie art. 285a § 3 Ordynacji podatkowej,
     
  • oględzin lokalu mieszkalnego w trakcie kontroli podatkowej (za zgodą kontrolowanego),
     
  • sporządzania kopii kontrolowanych dokumentów,
     
  • legitymowania osób w trakcie kontroli,
     
  • przeprowadzenia kontroli w asyście - w przypadku oporu utrudniającego przeprowadzenie czynności kontrolnych, bądź też w sytuacji gdy zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że opór taki może mieć miejsce, kontrolujący może wezwać pomoc organu Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straży Granicznej lub Straży Miejskiej,
     
  • wykorzystywania w postępowaniu dowodowym sprzętu audiowizualnego,
     
  • swobodnego wstępu na teren jednostki kontrolowanej - organy kontrolujące mają prawo wstępu na teren jednostki kontrolowanej na podstawie legitymacji służbowej bez potrzeby uzyskiwania przepustki oraz nie podlegają rewizji osobistej.

Podatnik w trakcie kontroli ma prawo do uczestniczenia w czynnościach kontrolnych - osobiście bądź przez wskazaną przez siebie osobę (art. 285 Ordynacji podatkowej). Jeżeli podmiotem kontrolowanym jest osoba prawna bądź jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (np. spółka cywilna), kontrola odbywa się w obecności osób upoważnionych do reprezentowania tychże podmiotów, czyli członka zarządu, wspólnika lub innych osób upoważnionych do reprezentowania kontrolowanego lub prowadzenia jego spraw.

Kontrolowany podatnik powinien - w miarę możliwości - zapewnić kontrolującym odpowiednie warunki do pracy (samodzielne pomieszczenie). Podatnik, w trakcie trwania kontroli, ma obowiązek udzielania wszelkich wyjaśnień w związku z prowadzonym postępowaniem kontrolnym. Powinien także przedstawić kontrolującym wszystkie żądane przez nich dokumenty.

Kontrola powinna być zakończona bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie wskazanym w upoważnieniu. Może się zdarzyć, że w terminie tym nie uda się kontrolującym przeprowadzić wszystkich czynności kontrolnych. Jeżeli organ wie, że nie dochowa terminu wskazanego w upoważnieniu, ma obowiązek zawiadomić kontrolowanego, podając przyczyny przedłużenia terminu zakończenia kontroli i wskazując nowy termin zakończenia kontroli.

Uwaga

Dokumenty dotyczące czynności kontrolnych dokonanych po upływie terminu zakończenia kontroli wskazanego w upoważnieniu nie stanowią dowodu w postępowaniu podatkowym, chyba że został wskazany nowy termin zakończenia kontroli.


3. Zakończenie kontroli podatkowej - zastrzeżenia do protokołu

Kontrola podatkowa zostaje zakończona w dniu doręczenia protokołu. Jest to dokument, z którego wynika przebieg postępowania kontrolnego. Sporządza go w dwóch egzemplarzach organ, który przeprowadzał kontrolę u danego podatnika, z czego jeden otrzymuje kontrolowany.

Protokół kontroli zawiera w szczególności:

1) wskazanie kontrolowanego,

2) wskazanie osób kontrolujących,

3) określenie przedmiotu i zakresu kontroli,

4) określenie miejsca i czasu przeprowadzenia kontroli,

5) opis dokonanych ustaleń faktycznych,

6) dokumentację dotyczącą przeprowadzonych dowodów,

7) ocenę prawną sprawy będącej przedmiotem kontroli,

8) pouczenie o prawie do złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień oraz prawie do złożenia korekty deklaracji,

9) pouczenie o obowiązku zawiadomienia organu podatkowego przez kontrolowanego o każdej zmianie swojego adresu dokonanej w ciągu 6 miesięcy od dnia zakończenia kontroli podatkowej, jeżeli w toku kontroli podatkowej ujawniono nieprawidłowości oraz skutkach niedopełnienia tego obowiązku.

W praktyce, w sytuacji gdy kontrolowany podatnik nie zgadza się z ustaleniami, które organ poczynił i które wynikają z otrzymanego protokołu, może w ciągu 14 dni od dnia jego doręczenia przedstawić zastrzeżenia lub wyjaśnienia, wskazując równocześnie stosowne wnioski dowodowe. Organ podatkowy musi zastrzeżenia te rozpatrzyć w terminie 14 dni od ich otrzymania. Jednocześnie musi zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia, wskazując w szczególności, które zastrzeżenia nie zostały uwzględnione wraz z uzasadnieniem faktycznym i prawnym.

W przypadku gdy kontrola przeprowadzona w firmie podatnika nie wykazała żadnych nieprawidłowości, można uznać, że na tym etapie kończy się postępowanie kontrolne - bez dalszych skutków dla podatnika. Inaczej będzie w przypadku wykrycia nieprawidłowości w rozliczaniu podatków. Wówczas podatnik po zakończeniu postępowania kontrolnego powinien odpowiednio skorygować deklarację za kontrolowany okres, aby uniknąć następstw w postaci postępowania podatkowego. 

www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Kontrola podatkowa i celno-skarbowa:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.