Gazeta Podatkowa nr 31 (2114) z dnia 15.04.2024
Urząd skarbowy właściwy w zakresie wypisu z Rejestru Zastawów Skarbowych
Zamierzam kupić używany samochód o wartości ponad 40.000 zł. Przed jego nabyciem chcę uzyskać wypis z Rejestru Zastawów Skarbowych. W którym urzędzie skarbowym powinienem złożyć wniosek o wydanie wypisu?
Wniosek o wypis z Rejestru Zastawów Skarbowych można złożyć w dowolnym urzędzie skarbowym.
Zastaw skarbowy to forma zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych podatnika (także należności przypadających od płatników, następców prawnych oraz osób trzecich odpowiadających za cudze zaległości podatkowe). Zastawem skarbowym mogą być obciążone rzeczy ruchome oraz zbywalne prawa majątkowe będące własnością podatnika oraz stanowiące współwłasność łączną jego i małżonka. Dany składnik majątkowy musi mieć w dniu ustanowienia takiego zabezpieczenia określoną minimalną wartość. W 2024 r. jest to co najmniej 17.800 zł. Zastawu skarbowego nie ustanawia się na rzeczach i prawach majątkowych niepodlegających egzekucji oraz mogących być przedmiotem hipoteki.
Ruchomość lub prawo majątkowe obciążone zastawem skarbowym pozostaje w rękach podatnika. Może tego mienia używać i nim rozporządzać, także zbyć. Zastaw skarbowy jest bowiem skuteczny wobec każdorazowego właściciela przedmiotu zastawu skarbowego i ma pierwszeństwo przed jego wierzycielami osobistymi. Każdy, kto jest zainteresowany sytuacją prawną ruchomości lub prawa majątkowego (np. potencjalny kupiec używanego samochodu), może uzyskać wypis z Rejestru Zastawów Skarbowych. Wypis zawiera informacje w zakresie obciążenia ruchomości lub zbywalnego prawa majątkowego zastawem skarbowym (z wyłączeniem danych podatnika), a także o wysokości zabezpieczonego zobowiązania lub zaległości podatkowej, dacie powstania zastawu skarbowego oraz organie dokonującym wpisu do rejestru i numerze jego wniosku o wpis. Określa to art. 46c § 1 Ordynacji podatkowej.
Wniosek o wypis z Rejestru Zastawów Skarbowych należy sporządzić na formularzu WW-1. Składa się go w dowolnym urzędzie skarbowym. Wniosek można wnieść w formie papierowej (składając w urzędzie skarbowym lub przesyłając drogą pocztową) albo w postaci elektronicznej na skrzynkę podawczą urzędu skarbowego. Za wydanie wypisu trzeba uiścić opłatę w wysokości 50 zł. Wpłaca się ją na mikrorachunek podatkowy. Dowód zapłaty opłaty należy dołączyć do wniosku. Jeżeli wniosek jest składany przez internet, za dowód zapłaty uznaje się także elektroniczną kopię dokumentu potwierdzającego uiszczenie opłaty.
www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Organy podatkowe i ich właściwość:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|