Zmiana siedziby podatnika po kontroli podatkowej
Nasza firma miała kontrolę podatkową w zakresie VAT. Po jej zakończeniu firma zmieniła siedzibę, w wyniku czego podlega pod inny urząd skarbowy niż ten, który przeprowadził kontrolę podatkową. Który urząd skarbowy może wszcząć pokontrolne postępowanie podatkowe?
Pokontrolne postępowanie podatkowe podejmuje urząd skarbowy, który przeprowadził kontrolę podatkową, także w przypadku zmiany przez podatnika adresu siedziby.
Zmiana siedziby skutkująca przejściem do nowego urzędu skarbowego nie uniemożliwia podjęcia kontroli lub postępowania podatkowego za okres, w którym podatnik miał siedzibę na terenie działania innego urzędu skarbowego. Zasady ustalenia w takiej sytuacji właściwości miejscowej organów podatkowych określają art. 18a i art. 18b Ordynacji podatkowej. Wynika z nich, że jeżeli po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego nastąpi zdarzenie powodujące zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego, organem podatkowym właściwym w sprawach dotyczących poprzednich lat podatkowych lub innych okresów rozliczeniowych jest organ właściwy po zaistnieniu tego zdarzenia.
Opisanej reguły nie stosuje się, gdy zdarzenie powodujące zmianę organu podatkowego ma miejsce w trakcie kontroli lub postępowania podatkowego. W takiej sytuacji organ właściwy w dniu wszczęcia kontroli lub postępowania podatkowego do określenia albo ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego pozostaje właściwy we wszystkich sprawach związanych z tą należnością. Podobnie jest w przypadku, gdy zdarzenie powodujące zmianę organu podatkowego nastąpiło po zakończeniu kontroli podatkowej. Organem właściwym w sprawie, której ta kontrola dotyczy, pozostaje organ właściwy w dniu jej wszczęcia.
Podatnik w wyniku zmiany siedziby po kontroli podatkowej podlega pod inny urząd skarbowy niż ten, który przeprowadził kontrolę podatkową. Ewentualne postępowanie podatkowe w sprawie będącej przedmiotem tej kontroli podejmie - zgodnie z zasadą ciągłości - poprzedni urząd skarbowy (który przeprowadził kontrolę podatkową). Należy jednocześnie pamiętać o wymogu zgłoszenia nowych danych adresowych. Przewiduje tak art. 291b Ordynacji podatkowej. Z przepisu tego wynika, że jeżeli w trakcie przeprowadzonej u podatnika kontroli podatkowej ujawniono nieprawidłowości, ma on obowiązek zawiadomić organ podatkowy o każdej zmianie adresu dokonanej w ciągu 6 miesięcy od zakończenia kontroli. W przeciwnym razie postanowienie o wszczęciu pokontrolnego postępowania podatkowego uznaje się za doręczone pod dotychczasowym adresem.
www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Organy podatkowe i ich właściwość:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|