ordynacja podatkowa, kontrola podatkowa, zobowiązania podatkowe, interpretacja podatkowa, KAS
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 23 (960) z dnia 21.03.2013

Jak długo fiskus może przekładać wydanie decyzji?

Wydanie decyzji powinno zająć urzędnikom skarbowym - w zależności od rodzaju rozpatrywanej sprawy - od jednego do trzech miesięcy. W praktyce postępowania podatkowe toczą się miesiącami, a niekiedy nawet latami. Ponaglenie to jedyny sposób na ich przyspieszenie.


Terminy w teorii

Sprawy podatkowe muszą być rozstrzygane możliwie szybko.

Urząd skarbowy obowiązują następujące terminy. Przypadki niebudzące wątpliwości powinien załatwiać niezwłocznie. Są to sprawy, których rozstrzygnięcie opiera się na materiałach przedstawionych przez podatnika wraz z wnioskiem o wszczęcie postępowania podatkowego lub na faktach powszechnie znanych i dowodach dostępnych organowi podatkowemu z urzędu. Sprawy wymagające przeprowadzenia postępowania dowodowego powinny natomiast zakończyć się w zasadzie w ciągu miesiąca. Dłużej mogą być wyjaśniane jedynie przypadki szczególnie skomplikowane. Postępowanie podatkowe w takich trudnych sprawach może trwać do 2 miesięcy.

Odwołania od decyzji wydawanych przez urzędy skarbowe powinny być rozpatrywane w ciągu 2 miesięcy od dnia ich wpływu do izby skarbowej. Termin ten może wydłużyć się z powodu rozprawy. Na załatwienie sprawy, w której przeprowadzono rozprawę lub podatnik złożył wniosek o jej przeprowadzenie, są 3 miesiące.


Nieograniczony czas

Terminy przewidziane na załatwienie spraw podatkowych nie należą do najdłuższych. W praktyce jednak postępowania toczą się miesiącami, a w skrajnych przypadkach - latami. Przyczyn tego stanu rzeczy jest kilka.

Wspomniane terminy to efektywny czas dany urzędnikom na wydanie decyzji. Nie wlicza się do nich pewnych okresów i terminów. Nie uwzględnia się: okresów zawieszenia postępowania (np. z powodu rozstrzygania zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd), terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności (np. na uzupełnienie wniosku) oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy podatnika lub z przyczyn niezależnych od organu podatkowego (np. wynikających z niestawienia się świadka na przesłuchanie).

Niezałatwienie sprawy w ramach wyznaczonego limitu czasowego nie pozbawia ponadto organu podatkowego prawa do prowadzenia postępowania i wydania decyzji. Czynności podjęte przez niego po terminie są ważne. Wszystko co urzędnicy muszą zrobić, to powiadomić podatnika o każdym przypadku opóźnienia - także wtedy, gdy nie ponoszą za nie winy. Powinni podać przyczyny zwłoki i wskazać nowy termin załatwienia sprawy.

Zawiadomienie to ma w zasadzie tylko walor informacyjny. Jeżeli nie zostanie dotrzymany wskazany w nim termin załatwienia sprawy, może być ustalony kolejny. Organ podatkowy może wielokrotnie przesuwać termin wydania decyzji. Zwłoka musi być jednak uzasadniona przebiegiem postępowania. Nie wystarczą ogólnikowe stwierdzenia, np. powoływanie się na skomplikowany charakter sprawy. Trzeba wskazać konkretne trudności niepozwalające na wydanie decyzji w terminie, np. konieczność wykonania szeregu czynności dowodowych.


Broń podatnika

Podatnik może bronić się przed opieszałością urzędników w jeden sposób: wnosząc ponaglenie. Przysługuje ono w przypadku niezałatwienia sprawy w terminie właściwym lub nowym. Ponaglenie na niezałatwienie sprawy w terminie przez urząd skarbowy rozpatruje dyrektor izby skarbowej. Ponaglenie na izbę skarbową trafia do Ministra Finansów.

Jeżeli organ rozpoznający ponaglenie uzna je za uzasadnione, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy. Zarządza poza tym wyjaśnienie przyczyn opóźnienia oraz ustalenie osób za to odpowiedzialnych. W razie potrzeby podejmuje także środki zapobiegające naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości. Organ rozpatrujący ponaglenie stwierdza ponadto, czy niezałatwienie sprawy w terminie miało miejsce z rażącym naruszeniem prawa.

Ponaglenie nie zawsze przynosi zamierzone rezultaty. Podatnikowi pozostaje wówczas wniesienie do wojewódzkiego sądu administracyjnego skargi na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania podatkowego. Z bezczynnością mamy do czynienia wtedy, gdy urzędnicy nie robią nic, aby załatwić sprawę w terminie. Przewlekłość oznacza przedłużanie postępowania podatkowego ponad rozsądne granice czasowe, biorąc pod uwagę terminowość i prawidłowość podejmowanych czynności, a także stopień zawiłości sprawy i postawę podatnika.

Sąd, uwzględniając skargę, zobowiązuje organ podatkowy do wydania rozstrzygnięcia w określonym terminie. Jeżeli orzeczenie sądu nie zostanie wykonane, osoba, która poniosła wskutek tego szkodę, może domagać się od organu podatkowego odszkodowania na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym. Jeżeli organ podatkowy nie wypłaci odszkodowania w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia w tej sprawie wniosku, podatnik może wnieść powództwo do sądu powszechnego.

Przykład ponaglenia
Krzysztof Nowak 
ul. Akacjowa 18
75-216 Koszalin
NIP: 6691212121
Koszalin, 21.03.2013 r.
Dyrektor Izby Skarbowej w . . . . 

Ponaglenie

Na podstawie art. 141 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) wnoszę ponaglenie na niezałatwienie w terminie przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w ……. sprawy z wniosku o odroczenie terminu złożenia deklaracji VAT-7 za grudzień 2012 r.

Uzasadnienie

W dniu 7 stycznia 2013 r. złożyłem w biurze podawczym Urzędu Skarbowego w ………………… wniosek o odroczenie terminu złożenia deklaracji VAT-7 za grudzień 2012 r. w związku z utratą w pożarze dokumentacji potrzebnej do rozliczenia podatku od towarów i usług.

dowód: kopia wniosku ze stemplem potwierdzającym datę złożenia

Od momentu wniesienia wniosku upłynęły ponad 2 miesiące, mimo to nie została wydana decyzja o odroczeniu lub odmowie odroczenia terminu złożenia deklaracji VAT-7 za grudzień 2012 r. W tym czasie byłem tylko raz wezwany do uzupełnienia wniosku i przedłożenia dodatkowych dokumentów. Żądanie to spełniłem w ciągu 7 dni od dnia otrzymania wezwania. Pismo z wymaganymi wyjaśnieniami oraz dodatkowe dokumenty przesłałem listem poleconym 28 stycznia 2013 r. na adres urzędu skarbowego.

dowód: kopia dokumentu potwierdzającego nadanie listu poleconego

Od tamtej pory w mojej sprawie nie są podejmowane żadne wiadome mi czynności.

Złożony przeze mnie wniosek nie został rozpatrzony ani w ciągu miesiąca, ani - zakładając, że sprawa należy do szczególnie skomplikowanych - w ciągu dwóch miesięcy. Urząd skarbowy nie poinformował mnie również o przyczynie zwłoki i wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy. Mając powyższe na uwadze uważam niniejsze ponaglenie za uzasadnione.

Krzysztof Nowak

Załączniki:

1) kopia wniosku ze stemplem potwierdzającym datę złożenia,
2) kopia dokumentu potwierdzającego nadanie listu poleconego.

www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Postępowanie podatkowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.