ordynacja podatkowa, kontrola podatkowa, zobowiązania podatkowe, interpretacja podatkowa, KAS
lupa
Uwaga: Do 20 maja 2024 r. roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne przez przedsiębiorców
A A A

Rozliczanie VAT - deklaracje, kontrola, wymiar, odwołania, skargi - Dodatek nr 12 do Poradnika VAT nr 19 (259) z dnia 10.10.2009

Zakończenie kontroli podatkowej - wzór zastrzeżeń do protokołu

Dokumentem, który dla podatnika stanowi informację o zakończeniu kontroli podatkowej jest protokół, z którego wynika przebieg postępowania kontrolnego. Sporządza go w dwóch egzemplarzach organ, który przeprowadzał kontrolę u danego podatnika. W przypadku kontroli podatkowej, organem który przeprowadza kontrolę jest urząd skarbowy, w związku z czym protokół sporządzają pracownicy urzędu skarbowego, którzy prowadzili kontrolę u podatnika. Jeden z egzemplarzy protokołu otrzymuje kontrolowany. Kontrola podatkowa zostaje zakończona w dniu doręczenia protokołu.
 

Przykład

W siedzibie podatnika w dniach 13-16 lipca 2009 r. przeprowadzana była kontrola podatkowa w zakresie rozliczania podatku dochodowego i podatku VAT za styczeń 2009 r. Protokół z kontroli został podpisany w dniu 24 lipca 2009 r. i w tym dniu podatnik go otrzymał. Mimo iż termin do wniesienia zastrzeżeń do protokołu upłynął dopiero w dniu 7 sierpnia 2009 r., zgodnie z obowiązującymi przepisami kontrola została zakończona w dniu 24 lipca 2009 r. Nawet wówczas gdy podatnik wniesie zastrzeżenia do protokołu, to będą one rozpatrywane już nie w ramach postępowania kontrolnego, ale pokontrolnego.

Protokół kontroli zawiera w szczególności:

1) wskazanie kontrolowanego,

2) wskazanie osób kontrolujących,

3) określenie przedmiotu i zakresu kontroli,

4) określenie miejsca i czasu przeprowadzenia kontroli,

5) opis dokonanych ustaleń faktycznych,

6) dokumentację dotyczącą przeprowadzonych dowodów,

7) ocenę prawną sprawy będącej przedmiotem kontroli,

8) pouczenie o prawie złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień oraz prawie złożenia korekty deklaracji,

9) pouczenie o obowiązku zawiadomienia organu podatkowego przez kontrolowanego o każdej zmianie swojego adresu dokonanej w ciągu 6 miesięcy od dnia zakończenia kontroli podatkowej, jeżeli w toku kontroli podatkowej ujawniono nieprawidłowości oraz skutkach niedopełnienia tego obowiązku.

Ostatni z ww. punktów został wprowadzony do Ordynacji podatkowej z dniem 1 stycznia 2009 r. Podatnicy muszą zatem pamiętać, że w sytuacji, gdy przeprowadzona kontrola ujawniła jakiekolwiek nieprawidłowości w rozliczaniu podatku, mają obowiązek zawiadomienia organu podatkowego w przypadku ewentualnej zmiany adresu. W razie niedopełnienia tego obowiązku ewentualne postanowienie o wszczęciu postępowania podatkowego uznaje się za doręczone pod adresem, pod który doręczono protokół z kontroli.

Uwaga

W przypadku gdy kontrolowany nie zgadza się z ustaleniami protokołu, może przedstawić zastrzeżenia lub wyjaśnienia, wskazując równocześnie stosowne wnioski dowodowe.

Organ podatkowy w ciągu 14 dni od dnia otrzymania tych zastrzeżeń czy wyjaśnień ma obowiązek je rozpatrzyć i zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia, wskazując w szczególności, które zastrzeżenia nie zostały uwzględnione wraz z uzasadnieniem faktycznym i prawnym.

Jeżeli podatnik nie złoży w ww. terminie wyjaśnień czy zastrzeżeń do protokołu, przyjmuje się, że nie kwestionuje on ustaleń kontroli.

Zainteresowanie urzędu skarbowego kontrolowanym i jego rozliczeniami może skończyć się na etapie kontroli podatkowej (pomijamy przy tym kwestię korygowania deklaracji po kontroli). Może jednak - w związku z ustaleniami kontroli - zostać wszczęte postępowanie podatkowe. Wówczas należy spodziewać się decyzji, np. określającej wysokość zobowiązania podatkowego. Organ podatkowy orzeka bowiem w sprawie w drodze decyzji, chyba że przepisy Ordynacji podatkowej stanowią inaczej. Decyzja rozstrzyga sprawę co do jej istoty albo w inny sposób kończy postępowanie w danej instancji (art. 207 Ordynacji podatkowej). Od decyzji organu podatkowego wydanej w pierwszej instancji stronie służy odwołanie. Od decyzji wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego (organu podatkowego pierwszej instancji) można więc odwołać się do dyrektora izby skarbowej (organu odwoławczego).

Przykładowy wzór zastrzeżeń wnoszonych do protokołu z kontroli

Jan Kowalski 
ul. Gorzowska 1
66-400 Gorzów Wlkp.
NIP 599-126-42-85

Gorzów Wlkp., 3 sierpnia 2009 r.

 

Naczelnik Urzędu Skarbowego
w Gorzowie Wlkp.

Zastrzeżenia do protokołu nr US-334-8569-09

Na podstawie art. 291 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z otrzymanym w dniu 24 lipca 2009 r. protokołem z kontroli przeprowadzonej przez tutejszy Urząd w dniach 13-16 lipca 2009 r. w zakresie prawidłowości rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług za styczeń 2009 r. (protokół nr US-334-8569-09) wnoszę do protokołu tego następujące zastrzeżenia:

    • Na stronie 2 w protokole Urząd zakwestionował możliwość odliczenia podatku naliczonego z duplikatu faktury VAT nr 82/09 dokumentującej nabycie materiałów do produkcji, twierdząc iż firma, od której nabyłem materiały oświadczyła, że wraz z towarem dostarczyła mi oryginał faktury VAT. Jak wynika z przepisów w zakresie VAT podstawą dokonania odliczenia podatku naliczonego są oryginały faktur bądź ich duplikaty. Sytuacje, w których wystawiane są duplikaty faktur bądź faktur korygujących normuje przepis § 20 rozporządzenia w sprawie faktur i zgodnie z tym przepisem duplikat faktury wystawiany jest wówczas gdy oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie. W takim przypadku nabywca powinien zwrócić się do sprzedawcy z wnioskiem o wystawienie duplikatu. Istotnie kontrahent przesłał mi oryginał faktury wraz z towarem (w styczniu 2009 r.), jednak faktura ta uległa zniszczeniu podczas transportu - fakturę zniszczył kierowca dowożący towar. W związku z tym telefonicznie prosiłem kontrahenta o wystawienie duplikatu faktury. Duplikat otrzymałem w ciągu tygodnia od dostawy (również w styczniu 2009 r.) i na jego podstawie dokonałem odliczenia podatku naliczonego.

  • W protokole na stronie 7 Urząd stwierdził, iż w styczniu 2009 r. wykazałem przedwcześnie obowiązek podatkowy z tytułu usługi najmu, na podstawie faktury VAT nr 265/2009, podczas gdy zapłatę za tę usługę otrzymałem w lutym 2009 r. Termin płatności z ww. faktury - zgodnie z umową najmu, jak i informacją zawartą na fakturze przypadał na dzień 16 stycznia 2009 r. jednak najemca uregulował czynsz dopiero w dniu 18 lutego 2009 r. Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT obowiązek podatkowy z tytułu świadczonych w kraju usług najmu powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Ponieważ do dnia upływu terminu płatności nie otrzymałem zapłaty za usługę, w dniu w którym termin płatności upłynął powstał u mnie obowiązek podatkowy.


 
 

 

Jan Kowalski

www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Kontrola podatkowa i celno-skarbowa:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

maj 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.