ordynacja podatkowa, kontrola podatkowa, zobowiązania podatkowe, interpretacja podatkowa, KAS
lupa
Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
A A A

Gazeta Podatkowa nr 39 (1080) z dnia 15.05.2014

Korygowanie informacji podsumowujących

Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje m.in. o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach i dostawach towarów. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących, podmiot, który złożył taką informację, jest obowiązany niezwłocznie dokonać korekty. Służy do tego specjalnie przystosowany formularz VAT-UEK.


Zobowiązani do składania informacji VAT-UE

Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych:

  • wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów na rzecz podatników od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących podatnikami, zidentyfikowanych dla potrzeb podatku od wartości dodanej, dla których zastosowanie ma stawka 0%,
     
  • wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów od podatników podatku VAT lub osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, ale zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE,
     
  • dostawach towarów w ramach procedury uproszczonej dla transakcji trójstronnych, które dokonywane są na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących podatnikami, zidentyfikowanych dla potrzeb podatku od wartości dodanej,
     
  • usługach na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących podatnikami, zidentyfikowanych dla potrzeb podatku od wartości dodanej, dla których miejscem świadczenia zgodnie z art. 28b ustawy o VAT jest siedziba usługobiorcy i to na nim spoczywa obowiązek rozliczenia podatku VAT; przy czym usługi te nie mogą być zwolnione z opodatkowania podatkiem od wartości dodanej ani opodatkowane stawką 0%.

Wynika to z art. 100 ust. 1 ustawy o VAT.

Wzory informacji podsumowujących (patrz ramka) określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (Dz. U. z 2013 r. poz. 724).


Druk informacji podsumowującej wraz z załącznikami dostępny jest na stronie internetowej naszego Wydawnictwa: www.druki.gofin.pl.

Nazwa formularza Opis formularza
VAT-UE - "Informacja podsumowująca o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach"

Podstawowy formularz informacyjny. Wykazuje się w nim łączną wartość dostaw i nabyć oraz wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług dokonane dla poszczególnych kontrahentów, w miesiącu lub kwartale, za który składana jest informacja.

VAT-UE/A - "Informacja o wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów"

Załącznik do formularza VAT-UE. Wypełnia się tylko w przypadku, gdy liczba kontrahentów (nabywców) przekracza liczbę wierszy przeznaczonych do ich wpisania w części C formularza VAT-UE.

VAT-UE/B - "Informacja o wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów"

Załącznik do formularza VAT-UE. Wypełnia się tylko w przypadku, gdy liczba kontrahentów (dostawców) przekracza liczbę wierszy w części D formularza VAT-UE.

VAT-UE/C - "Informacja o wewnątrzwspólnotowym świadczeniu usług"

Załącznik do formularza VAT-UE. Wypełnia się tylko w przypadku, gdy liczba kontrahentów (usługobiorców) przekracza liczbę wierszy w części E formularza VAT-UE.

VAT-UEK - "Korekta informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach"

Formularz należy złożyć, jeżeli we wcześniej złożonej informacji podsumowującej popełniono błąd.


Termin składania

Informację podsumowującą w formie papierowej składa się do 15. dnia miesiąca po okresie (miesiącu lub kwartale), za który jest ona składana. Natomiast za pomocą środków komunikacji elektronicznej składa się ją do 25. dnia miesiąca po okresie (miesiącu lub kwartale), za który składana jest informacja.

Informacje VAT-UE, co do zasady, składa się za okresy miesięczne. Od tej zasady istnieją wyjątki. Jak wynika z art. 100 ust. 4 ustawy o VAT, informacje podsumowujące mogą być składane za okresy kwartalne w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji wymienionych na wstępie artykułu, w przypadku gdy dotyczą one:

1) transakcji, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy (WDT i towarowe transakcje trójstronne), jeżeli całkowita wartość tych transakcji, bez podatku od wartości dodanej, nie przekracza w danym kwartale i w żadnym z czterech poprzednich kwartałów kwoty 250.000 zł,

2) transakcji, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy (WNT), jeżeli całkowita wartość tych transakcji, bez podatku, nie przekracza w danym kwartale 50.000 zł,

3) transakcji, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy (świadczenia usług, z tytułu których podatnikiem jest unijny nabywca).


Jeżeli podatnik w danym miesiącu (kwartale) nie dokonał WDT, WNT, ani nie świadczył usług dla unijnych podatników, nie ma obowiązku składania informacji podsumowującej.


Składający informacje podsumowujące za okresy kwartalne, u których:

1) całkowita wartość transakcji, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy (WDT i towarowe transakcje trójstronne), bez podatku od wartości dodanej, przekroczyła w danym kwartale kwotę 250.000 zł lub

2) całkowita wartość transakcji, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy (WNT), bez podatku, przekroczyła w danym kwartale kwotę 50.000 zł

- są obowiązani do składania informacji podsumowujących za okresy miesięczne.

Podmioty składające informacje podsumowujące za okresy kwartalne muszą przy tym mieć na uwadze art. 100 ust. 6 ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, że w przypadku przekroczenia określonych kwot w trakcie kwartału, informacje podsumowujące za poszczególne miesiące, które upłynęły od rozpoczęcia danego kwartału, są składane w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przekroczono odpowiednio kwotę 250.000 zł lub 50.000 zł. Z tym że jeżeli przekroczenie kwoty nastąpiło w trzecim miesiącu kwartału, składana jest jedna informacja podsumowująca za ten kwartał.

Warto pamiętać o terminowym składaniu informacji podsumowujących z uwagi na skutki z tym związane przewidziane w art. 80a § 2 Kodeksu karnego skarbowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 186 ze zm.). Z przepisu tego wynika, że kto wbrew obowiązkowi nie składa w terminie właściwemu organowi informacji podsumowującej, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Kara grzywny może być wymierzona w granicach od 1/10 do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Przy obecnie obowiązującej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę (1.680 zł) może ona wynieść od 168 zł do 33.600 zł.

Sprawa takich wykroczeń skarbowych w praktyce kończy się wystawieniem mandatu karnego przez upoważnionego pracownika urzędu skarbowego. Tryb mandatowy stosuje się, gdy wina sprawcy nie budzi wątpliwości, a okoliczności popełnionego przez niego czynu są jasne. Ponadto sprawca musi przyjąć wystawiany mandat. Grzywna nałożona w ten sposób nie może przekraczać podwójnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, w konsekwencji może więc wynieść od 168 zł do 3.360 zł. Jej wysokość zależy od sytuacji sprawcy: warunków majątkowych, stosunków rodzinnych, dochodów i możliwości zarobkowania.


Zakres danych w VAT-UE

Dane, jakie należy zawrzeć w informacji podsumowującej, wymienione zostały w art. 100 ust. 8 ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, że powinna ona zawierać:

  • nazwę lub imię i nazwisko podmiotu składającego informację podsumowującą oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego,
     
  • właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej takim podatnikiem, nabywających towary lub usługi, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej,
     
  • właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej dokonującego dostawy towarów, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej - w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
     
  • łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w tym również łączną wartość dostawy towarów dokonywanej w ramach transakcji trójstronnej, łączną wartość świadczonych usług na rzecz podatników unijnych, do których stosuje się art. 28b ustawy o VAT - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.

Ponadto w przypadku transakcji trójstronnej, w stosunku do której ma zastosowanie procedura uproszczona, informacja podsumowująca powinna zawierać adnotację, że nabycie i dostawa zostały dokonane w ramach wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych.


Poprawa błędów

Jeśli podatnik stwierdzi jakiekolwiek błędy w złożonej informacji podsumowującej, jest obowiązany sporządzić niezwłocznie korektę błędnej informacji. Zobowiązuje do tego art. 101 ustawy o VAT.

Korekta sprowadza się do wypełnienia druku VAT-UEK, w którym ujmuje się w pozycji "Było" dane wykazane w złożonej wcześniej informacji podsumowującej oraz w pozycji "Jest" prawidłowe dane zgodne ze stanem faktycznym.

Należy podkreślić, że korekta informacji podsumowującej nie zawsze musi być konsekwencją wystąpienia pomyłki. Może być bowiem spowodowana opóźnieniem w otrzymaniu dokumentów. Stanie się tak w sytuacji, gdy podatnik nie uzyska od kontrahenta faktury dokumentującej WNT. W wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia (art. 20 ust. 5 ustawy o VAT). Załóżmy, że podatnik otrzymał towar (bez faktury) w kwietniu 2014 r., zatem obowiązek podatkowy w tej sytuacji powstał 15 maja br. Podatnik nabycie to wykazał w informacji VAT-UE za maj 2014 r. Tymczasem pod koniec czerwca br. otrzymał od kontrahenta unijnego fakturę dokumentującą to nabycie, faktura została wystawiona 28 marca 2014 r. Obowiązek podatkowy w tym przypadku powstał więc w marcu br. Podatnik jest zatem zobowiązany do złożenia korekty deklaracji VAT-7 oraz informacji podsumowującej za marzec. Ponadto powinien skorygować deklarację VAT-7 i informację podsumowującą za maj 2014 r.

Problemem może być także zgromadzenie kompletu dokumentów, aby dokonaną dostawę na rzecz kontrahenta unijnego potraktować jako WDT. Termin składania informacji podsumowujących, co do zasady, wynosi zaledwie 15 dni po zakończeniu miesiąca, w którym dokonano transakcji.


VAT-UEK bez pisma wyjaśniającego

Podatnicy sporządzający korektę informacji podsumowującej niejednokrotnie stają przed dylematem, czy należy do niej dołączyć wyjaśnienie przyczyny jej dokonania. Wynika to z tego, że większość korekt opiera się na przepisach zawartych w Ordynacji podatkowej, które stanowią m.in., że skorygowanie deklaracji następuje poprzez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem jej przyczyn. Mówi o tym art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.). W przypadku informacji podsumowujących jest inaczej. Zasady dokonania korekty wskazane zostały bowiem wprost w ustawie o VAT, tj. w jej art. 101. Reguły zawarte w tym przepisie nie przewidują konieczności składania wraz z formularzem VAT-UEK pisma wyjaśniającego przyczyny dokonania korekty. Taki pogląd potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 9 marca 2012 r., nr IPTPP2/443-775/11-4/KW.

Najczęściej pojawiające się błędy w informacjach VAT UE

  • podawanie dwóch różnych kodów krajów przed numerem identyfikacyjnym VAT danego kontrahenta,
     
  • niewypełnianie wszystkich niezbędnych pozycji informacji VAT-UE,
     
  • wykazywanie dostaw towarów, do których podatnik nie ma prawa zastosowania stawki 0%,
     
  • wykazywanie w korekcie informacji VAT-UEK pozycji, które nie ulegają zmianie (koryguje się tylko te, które uległy zmianie),
     
  • składanie "zerowych" informacji podsumowujących VAT-UE, gdy w danym kwartale nie występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie lub dostawa,
     
  • korygując dane w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych w deklaracji dla podatku VAT podatnicy zapominają o obowiązku dokonania korekty odpowiednio informacji podsumowującej VAT-UE.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o VAT (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.)

www.OrdynacjaPodatkowa.pl - Informacje podatkowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

marzec 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.